Stel, je zit met een brief in ambtelijke taal of een formulier waar je niks van snapt. Je hebt betalingsachterstanden of dreigende geldzorgen dankzij een faillissement, scheiding, ziekte of alcohol- of shopverslaving. Stap je dan uit jezelf naar een hulpverlener of adviseur, of is het schaamrood op je kaken daar té rood voor?
De tijd dat alleen laagopgeleiden en junks in de financiële shit zaten, is voorbij. En dus schieten de steunpunten als paddenstoelen uit de grond. Neem nou Mieke Bosch, sinds kort actief als armoede-ambassadeur in Meierijstad. Haar taak? Problemen signaleren voordat elektra worden afgesloten, deurwaarders overwerkt zijn en apotheken door hun voorraad antidepressiva heen zijn. Mieke helpt je de boel weer op orde te krijgen. Hetzelfde geldt voor de nieuwe Werkplaats Financiën die Schijndel vanaf dit najaar rijk is. Iedere burger kan hier terecht met zijn administratie en vragen over geldzaken. Schoenendozen met bonnetjes en belastingaanslagen? Alle papieren mogen mee. In Eindhoven is de paperassenklas al een succes, in de Meierij neemt Schijndel het voortouw. De prijsvraag voor een originele naam loopt, in de titel alvast mijn suggestie. Gezien de kabinetsplannen voor kratjes bier van 20 euro en een frisdranktaks, zouden Mieke en de werkplaats het wel eens erg druk kunnen krijgen. Het enige puntje dat mijns inziens nog aandacht vraagt, is de PR.
Wij Nederlanders schamen ons namelijk nogal voor onze financiële sores. Stel dat ik een bekende tegenkom? Wat zullen ze wel niet denken? Mensen naar die werkplaats krijgen, wordt een uitdaging. Misschien een idee om de ingang onzichtbaar te maken met een grote Holle Bolle Gijs ervoor. Of gratis fris en bier te schenken. Want onze rode cijfers en dito wangen showen? Ik vrees dat daar meer voor nodig is dan een originele naam.