Schijndelse en Boxtelse bedrijven kampen met een tekort aan vakantiekrachten tussen 15 en 25 jaar. De reden? Jongeren zitten achter hun Playstation en moeten bijblijven op Instagram. Pa en ma betalen die studie en Nike Air Max wel, en voor die Salou-trip verhogen ze gewoon hun studielening. De jeugd van tegenwoordig is lui. Of ligt het toch anders?
Zelf heb ik mezelf meermaals gezet tot een zomerbaantje. Aardbeien plukken, dozen inpakken en archieven opschonen; ik deed het met frisse tegenzin. Dagenlang zat ik verveeld de uren tot 17 uur te tellen, totdat ik een vakantiebaan kreeg waar ik zowaar wél mijn bed voor uit sprong. Mezelf bevindend tussen geurende fuchsia’s, lobelia’s en geraniums, kletste ik met Jan en alleman. Even geen klanten? Dan had ik lol met mijn beste vriendin, die samen met mij perkplantjes verkocht. We vonden het léuk, en daar zit ‘m de crux volgens mij. Want dag in dag uit onderdelen sjouwen in een grijze fabriek? Urenlang papier versnipperen en prullenbakken legen? Geen jongere die daar zijn spelcomputer voor laat staan.
Wat als bedrijven ’s zomers jongeren zouden invliegen om te testen of de server te hacken is? Het fungeren als Apple-goeroe, editen van een bedrijfsvideo en onder handen nemen van websites en social media profielen zijn vast ook populaire vakantiebaantjes. Heb je toch het liefst je eigen personeel aan het werk? Huur de jeugd dan in als babysitter, kunnen je medewerkers gewoon doorwerken terwijl hun kroost vermaakt wordt op ’t voetbalveldje / aan de Playstation.
Bedenk wat je allemaal kunt leren van die op ’t oog luie jongeren, schrijf ’n inspirerende vacaturetekst en voilà, plan die sollicitatiegesprekken maar in. Dit alles kun je ook láten doen trouwens. Door iemand die het leuk vindt bijvoorbeeld. Succes verzekerd.