een tekstschrijver inhuren, waarom zou je?

Voor mij is het zo klaar als een klontje. Een tekstschrijver inhuren loont. 

Dat er genoeg mensen en organisaties bestaan voor wie deze wijsheid wat troebeler is, ondervind ik als ondernemer regelmatig. Op netwerkbijeenkomsten, op het schoolplein of op een verjaardagsfeestje. Sterker nog, een aanzienlijk deel van mijn gesprekspartners weet niet eens wat een tekstschrijver zoal doet. Net zoals ik bij een systeemanalist niet veel verder kom dan ‘iets met het analyseren van systemen’, heb ik op mijn ‘ik ben tekstschrijver’ al diverse reacties gehad die wat opheldering vereisten. “Ik ben benieuwd wanneer je eerste boek uitkomt!”. “Is er wel genoeg werk in vertalen op het moment?”. “Dus jij schrijft? Uhh, leuk zeg… wat precies?”.
Zomaar een greep uit de uitspraken van het afgelopen halfjaar. Werk aan de winkel dus.
 
Een tekstschrijver neemt jou een klus uit handen. Waarschijnlijk kun jij goed met je handen werken of praten als Brugman. Of je hebt meer verstand van verzekeren. Ieder z’n vak. Een tekstschrijver is goed met taal en tekst. Hij of zij schrijft, meestal voor bedrijven, en zorgt daarmee voor een uniform, professioneel en helder visitekaartje. Zodat je communicatie-uitingen hun doel niet missen. De tekstschrijver draait zijn of haar hand niet om voor prikkelende slogans, interessante artikelen, verleidende magazines of wervende webteksten. 
 
Tuurlijk. Een tekstschrijver kost geld. Geld dat je kunt besparen als je alles zelf schrijft. Én geld dat zich binnen no time dubbel en dwars terugverdient. Hoe zit dat nu?
 
Ten eerste ben jij als deskundige op jouw gebied waarschijnlijk veel langer bezig met schrijven dan iemand die deskundig is op het gebied van schrijven. En je kunt je kostbare tijd wel beter besteden! Aan datgene waar jíj goed in bent bijvoorbeeld. Besteed het schrijven dus lekker uit, dat is weer een zorg minder. 
Een tweede argument voor het inschakelen van een tekstschrijver is dat hij of zij zich in je doelgroep verplaatst en als mede-buitenstaander prima kan inschatten met welke vragen je potentiële klanten zitten. Iets waar je zelf vaak een blinde vlek voor hebt. 
Denk ook eens aan de irritatie die je opwekt bij de lezer als jouw tekst barst van de fouten. Dat hoeven niet eens de gebruikelijke d´tjes en t´tjes te zijn. Wat te denken van een verkeerde of inconsequent gebruikte aanspreekvorm, een toon waarmee je de plank finaal misslaat of ellenlange verhalen die je lezer voortijdig doen afhaken? Een tekst met lange zinnen en hoogdravende taal zal niet aanslaan bij een doelgroep die doorgaans laagopgeleid is en een goede website is leuk, maar pas echt wat waard als hij ook goed gevonden wordt in zoekmachines. 
De waarde van een tekstschrijver in een notendop, dames en heren.
 
Ik ga ervan uit dat je nu overtuigd bent. En anders ben je dat vast tegen de tijd dat je pageviews de pan uit rijzen, je meer tijd en energie overhoudt voor je eigen passies, je klanttevredenheid stijgt en je verkoop- of omzetcijfers een positieve ontwikkeling laten zien. Dan ben je blij dat je je communicatie hebt toevertrouwd aan iemand met een taaltik. Wedden?

Menu