Een strategisch recruitmentplan. Het staat al een tijdje op je prioriteitenlijst, maar eigenlijk weet je niet zo goed waar je moet beginnen. Want hoe zet je zo’n recruitmentstrategie op? En hoe koppel je jouw wervingsplannen aan de strategische plannen van de organisatie? Wij zetten wat antwoorden en inzichten op een rij, zodat jij straks precies die mensen binnenhaalt die je organisatie nodig heeft voor succes.
Kijk naar je organisatiedoelen
Een recruitmentstrategie geeft antwoord op de vraag hoe je de mensen vindt die je nodig hebt om je bedrijfsdoelen te behalen. Voordat je zo’n recruitmentstrategie kunt vormen, begin je dus bij de bedrijfsdoelen en bedrijfsstrategie. Vragen die je jezelf als corporate recruiter moet stellen, zijn:
– Waar staat je organisatie voor en waar willen jullie de komende jaren naartoe? Kijk als het even kan verder dan twaalf maanden.
– Is je budget helder? In dit blog leggen we je uit hoe je een recruitmentbudget opstelt op basis van een realistische planning, rekening houdend met personeels- en marktontwikkelingen.
Maak de koppeling naar je recruitmentstrategie
Wat en wie heb je nodig om de organisatiedoelen te bereiken? Welk profiel hebben de 2, 20 of 200 benodigde talenten en ga je deze mensen intern opleiden of extern zoeken? De antwoorden hierop vormen de basis van je recruitmentstrategie.
Werk je recruitmentplan verder uit
Om de juiste mensen te bereiken én ervoor te zorgen dat ze bij jou komen werken, is stap één awareness creëren. Door de werken aan een sterk employer brand en een heldere visie verhoog je je zichtbaarheid. Stap twee is interest realiseren, oftewel de interesse van je doelgroep wekken. Dit doe je door je ideale kandidaat door en door te leren kennen, precies daar aanwezig te zijn waar hij of zij is en marketingstrategieën specifiek op hem of haar te richten. Als mediabureau dat digital natives van generatie Z wil aantrekken, is TikTok bijvoorbeeld de place to be. Zoek je accountants of juristen, dan is LinkedIn waarschijnlijk een beter idee. Een (social)mediamix op maat mag dus niet ontbreken in je recruitmentstrategie.
Verbeter en optimaliseer je wervingsplan
Als je eenmaal in kaart hebt gebracht hoe je Awareness en Interest eruitzien, ben je nog niet klaar. Het is nu tijd te leren en je imago te verbeteren of stevig neer te zetten. Trek hier gerust zes tot achttien maanden voor uit en besef dat een goede recruitmentstrategie continu om aanscherping vraagt. Verandert er iets in de organisatiestrategie? Bekijk in hoeverre je ook jouw recruitmentplan moet aanpassen.
Recruiten doe je samen
Werving is een belangrijk onderdeel in het succes van jouw onderneming. Zo belangrijk, dat het gedragen moet worden door de hele organisatie. Stel, je hebt alle tools in huis om succesvol te kunnen zijn – van passende werken-bij-pagina en social accounts tot de juiste software voor data driven recruitment – maar je huidige medewerkers stralen helemaal het tegenovergestelde uit van wat je wilt? Daar gáát je imago. Het is zaak recruitment integraal aan te pakken, zodat het niet alleen bij jou als recruiter leeft maar ambassadeurs ook meewerken en bijdragen.
Op naar een lange termijn recruitmentstrategie
Om geen stap over te slaan, hebben wij het Recruitment Success Framework ontwikkeld. Dit gebruiken we dagelijks om onze opdrachtgevers mee te nemen bij het duurzaam inrichten van recruitment. Download ons whitepaper over het Recruitment Success Framework hier en je zorgt ervoor dat je niet alleen adhoc bezig bent met recruitment maar juist een lange termijn visie creëert. Want wat je morgen nodig hebt, moet vandaag geregeld worden. En talent dat je binnenhaalt, wil je natuurlijk wel behouden.