Op de kruising bij de basisschool is voor de derde keer een fietsend kind geschept nadat het blind – zonder licht en het STOP-bord negerend – de voorrangsweg overstak. Uit een steekproef onder rijdende 80-plussers blijkt 90% nog te handelen naar verkeersregels uit de jaren 50. En de midden op de weg tuffende scootmobielbestuurder, die dinsdag op pijnlijke wijze kennismaakte met de voorkant van een grijze Volvo, is helaas overleden.
Zomaar een vooruitblik naar de krant van 2022, als de ruzie tussen Veilig Verkeer Nederland en gemeente Meierijstad niet gauw wordt bijgelegd.
Tot nu toe organiseerde VVN namelijk de verkeersexamens voor groep 7 en 8, opfriscursussen voor oudere automobilisten en scootmobieltrainingen. Dankzij sores met dubbele petten, subsidies en verantwoordingskwesties stopt ze daar nu mee. Wat blijkbaar ook gewoon kán, want de genoemde examens en cursussen zijn niet verplicht in Nederland. En waarom zouden ze ook hè, met gemiddeld anderhalve fiets per inwoner en 678 doden per jaar door verkeersongevallen. Het geeft vást geen problemen als Mien van 88 niet weet dat fietsers van rechts voorrang hebben. En dat 12-jarige Dylan het verschil tussen voorrangswegen en gelijke kruisingen niet kent, is ook helemáál niet zorgwekkend.
De gemeente Meierijstad heeft ondanks dit alles toch de verwachting de verkeersveiligheid voldoende te kunnen garanderen en hoopt dat hun vertrouwen de inwoners ook geruststelt voor nu. Nou, nee. Eigenlijk niet. Tuurlijk; we kunnen als ouders, vrijwilligers, onderwijzers en mantelzorgers extra hard aan de slag om onze kinderen en senioren de regels bij te brengen. Mijn voorspelling is echter dat er altijd een aantal tussen wal en schip valt. Geen tijd, geen prioriteit of geen geld. Terwijl het heel simpel is: álle kleintjes hebben uitleg nodig omdat ze groter worden, en alle ouderen omdat ze nog ouder worden. STOP dus met ruziën stelletje kinderen.
Welgetekend, een bezorgde moeder.