Het is in het belang van organisaties, leidinggevenden en medewerkers zelf, dat medewerkers zich hun hele carrière blijven ontwikkelen. Waarom is dat? Hoe zorg je ervoor dat werknemers de urgentie van een leven lang leren inzien en hoe laat je ze zelf de touwtjes in handen nemen? Volgens consultant Corline van Reenen moet je daar een groeimindset voor creëren. Want als iemand gelooft dat hij zich kan verbeteren, lukt het gemakkelijker!
#1 Leg de voordelen van een leven lang leren uit
Net als sporters dagelijks trainen om te presteren, moeten ook wij actief aan onze ontwikkeling werken om succesvol te zijn en blijven in ons werk. De skills waar organisaties in 2020 om vragen, verschillen wezenlijk van de vaardigheden die tien jaar terug nodig waren. Beroepen veranderen en er komen nieuwe beroepen bij, wat vraagt om tijdig schakelen. En dat kunnen ook jouw medewerkers, als ze er maar in geloven.
Wacht niet op een wake-up call
‘Vaak heeft ons brein een wake-up call nodig om zich te realiseren dat het anders moet’, legt Corline uit. ‘Hoeveel mensen gooien niet het roer om na een scheiding, ontslag of burn-out? In plaats van te wachten op zo’n ingrijpend moment, is het beter dit gevoel voor te zijn. Als je elke dag een stapje vooruit gaat en dus continu in beweging bent, heb je meer controle over je eigen leven.’
#2 Wees coach in plaats van chef
‘Door in de rol van coach met medewerkers in gesprek te gaan, kun je hen laten ontdekken waar hun talenten liggen en hoe zij die verder kunnen ontwikkelen. Wat vindt iemand nu het allerleukst? Welke ruimte is daarvoor en welke leervormen passen daarbij? Neem serieus de tijd voor mensen. Of koppel ze aan een buddy die deze coachrol vervult; die sporter doet het immers ook niet alleen.’
Durf de toekomst te bespreken
‘Bedenk samen hoe het aandeel ‘leuk’ groter gemaakt kan worden en je wakkert de lust voor leren en ontwikkelen aan. Wees hierbij transparant en geef inzicht in toekomstige ontwikkelingen die impact hebben op iemands baan. Wat vindt die medewerker klantenservice ervan als een chatbot een deel van zijn taken overneemt en vooral de complexe situaties overblijven? Ziet hij het dan nog zitten of wil hij liever iets anders? Door in gesprek te gaan en dingen te benoemen, zet je iemand aan het denken.’
#3 Creëer een veranderende omgeving
‘Als mens hebben we van nature de neiging onbekende zaken uit de weg te gaan’, vertelt Corline. ‘We kiezen de veilige weg. Om medewerkers en jezelf flexibeler te maken, is het slim regelmatig iets te veranderen aan het kantoor of het takenpakket. Zet bureaus op een nieuwe plek, deel afdelingen anders in of geef de kantine een frisse look. Overweeg job rotation of taakroulatie. Dit alles bereidt mensen voor op een toekomst waarin nog veel meer verandert. Alles bij het oude vertrouwde laten, is op langere termijn een risico.’
#4 Geef positieve feedback
‘Positieve psychologie zou verplichte kost moeten zijn voor leidinggevenden. Leg de nadruk op zaken die de medewerker goed doet en geef positieve feedback op zaken die minder goed lopen. Ik bedoel niet dat je alleen maar ‘je kan het!’ moet roepen. Naast complimenten is ontwikkelfeedback juist ook goed. Vergeet niet te benoemen waarom het team of de organisatie er beter van wordt als iemand een competentie ontwikkelt. Dit maakt de betekenis van leren groter.’
#5 Moedig aan tot proberen
‘Niemand kan in één keer autorijden, de marathon lopen of Spaans spreken. Oefenen, oefenen, oefenen moet je! Stimuleer je medewerkers vaste patronen te doorbreken en nieuwe taken te ontdekken. Laat ze bijvoorbeeld kijken naar anderen die doen wat zij ook wel zouden willen doen. Wat als zij het eens zouden proberen?’
Zorg voor een veilige omgeving
Houd wel rekening met het feit dat ons brein pas wil uitproberen als het zich veilig voelt. Straf mensen dus niet bij fouten, maar vier successen. Ook bij losse sprints, en niet pas als die marathon gelukt is! Als je ondertussen als leidinggevende het goede voorbeeld geeft door zelf óók te laten zien wat je nog te leren hebt, ben je hard op weg naar een leercultuur.’
#6 Update het trainingsaanbod
Waar we ons vroeger massaal verdiepten in Word en Excel, verwacht Corline dat we binnen een paar jaar zelf websites met content moeten vullen en video’s moeten kunnen maken. ‘Veel mensen laten moderne media nu over aan de jonkies op kantoor of hun dertienjarige zoon. Aangezien editen en vloggen straks tot de categorie basiskennis behoren, is het slimmer onszelf te trainen in digital skills. Is het cursusaanbod van jouw organisatie al futureproof?’
#7 Maak ze verantwoordelijk voor hun eigen ontwikkeling
‘Hoe je dit doet? Laat medewerkers ontwikkelplannen en hun eigen keuzes maken. Overal leer je van, foute keuzes bestaan niet. Ook een mooi instrument om een groeimindset te creëren, is job crafting. Wat vind je nu écht het leukst om te doen, in of naast je werk? Kun je dat aandeel misschien vergroten of inpassen in je bestaande baan? Of is er ander werk waar je dit kunt doen? Ga in gesprek en geef medewerkers de regie. Zo komen ze stap voor stap dichter bij die levensbestendige loopbaan. En dat is precies wat je wilt.’